vrijdag 3 februari 2012

.tonBouton. in 100 en enige voorwerpen

14.



'Casserole die 10 litermagen kan vullen'


Braadpan van in de jaren stillekens, die minstens 10 hongerigen kan vullen en haast evenveel weegt als haar inhoud in liters water.
Nog niet getest, maar kan ongetwijfeld ovenheerlijk ongekneed brood voortbrengen, alsook menige stoofpot en zelfs al eens een mosselke.
Past evenwel niet in de pompbak en amper in de kast :)
Vandaag van de grond geraapt in deze kringwinkel, en per plooifiets en beestenwagon naar het Gentse gebracht. Net toen ik beslist had de aanschaf van the real thing nog even uit te stellen.


Ps: Heb jij ook zo'n pot, en wat maak jij erin?

10 opmerkingen:

  1. ja, een donkerblauwe ( dus geen echte ) loodzware en ik gebruik die voor stoofpotjes. Ooit kado gekregen van mama

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt of niet, als hij loodzwaar is gaat hij volgens mee eeuwen en liters mee! Wat is je favoriete stoofpotje?

      Verwijderen
  2. Ik heb er geen, maar mijn schoonouders wel. Afwassen/-drogen is daar niet zo fijn met al dat gewicht.
    Al valt de appel uiteraard nooit ver van de boom en heeft het Lief ook een voorliefde voor Le Creuset...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons is alles in gietijzer. Copco heette dat vroeger, en je had dat in heerlijke kleurtjes. Nu worden die potten nog gemaakt, maar onder een andere naam. Ik zie dat eigenlijk liever dan Le Creuset. Ik heb al eens zo'n pot op mijn teen laten vallen en vroeg me af wat er ging breken - 't was toch vooral mijn teen die heeft afgezien. Echt wel loodzwaar gerief, onze voorraad staat nu in het laagste schap en met mijn hoogzwangere buik is dat geen aanrader... Wat ik erin maak? Alles eigenlijk, ik weet niet goed waar te beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah ja, nu ik je link bekeken heb: die chili con carne is echt geweldig lekker, moet je zeker doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn fondustel is van Le Creuset, ik kreeg het als huwelijkscadeau ( het was vrij prijzig). Eentje was jaren later en na verdubbeling van de familie dus te klein, tot mijn moeder in de kringloop juist hetzelfde vond voor 5 eurokes.
    En verder heb ik een grote zwarte waar ik stoofvlees, vol au vent,...in het groot maak voor in de vriezer, makkelijk als je gaat werken :0)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stoofvlees ;-) Le creuset, absoluut! Bloedrood en in drie n
    maten, want ik koop ze aan -60%, tijdens de solden in Lille (FR) :-) Heb me in januari laten verleiden door een set mini-potjes, maar nog geen receptje ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er bestaat een apart kookboekje voor kleine creuset potjes. Ik heb dat eens in een kookwinkel gezien. Succes ermee!

      Verwijderen
  7. Ik gebruik ´m voor stoofvlees... maar brood? Hoe gaat dat in z'n werk dan??

    BeantwoordenVerwijderen